Veivalgsanalyse Supersprint

Nedenfor finner du veivalgsanalyse for de interessante strekkene på lørdagens Supersprint foretatt av løypelegger Jan Kocbach. Se også kart med alle sløyfer på. Vi håper så mange som mulig kan tegne inn sine veivalg ved å bruke linken under hvert strekk - og samtidig kan skrive inn eventuelle kommentarer til løypeleggers analyse når de tegner sitt veivalg.

Kart, løyper og resultater fra de andre øktene på Bergen Sprint Camp 2010 finner du her.


Sløyfe A, 1-2

Løypeleggers vurdering: På forhånd hadde jeg tenkt at det ville lønne seg å løpe rundt til høyre - enten svart eller orange, fordi det er mye trapper og svinger på venstreveivalget. Etter å ha tegnet veivalgene nå, ser jeg at venstre (blå) er 15% kortere enn de to andre alternativene. Generelt taper man mye på å løpe trapper/svinger, så det er ikke opplagt for meg at blått veivalg lønner seg selv om det er mye kortere. Hva tror du?

Se på strekket uten veivalg - og tegn ditt eget veivalg på strekket her - husk å skrive opp tiden din fra strekktidene.








Sløyfe A, 2-3

Løypeleggers vurdering: Rett på (orange) er 6% kortere. Strekket er lagt for å "lure" en del å dra rett på - mens jeg regner med at svart (høyre) er en del raskere: Rette linjer - kan løpe uten kartlesning.

Se på strekket uten veivalg - og tegn ditt eget veivalg på strekket her - husk å skrive opp tiden din fra strekktidene.









Sløyfe B, 1-2

Løypeleggers vurdering: Rett på er kortest. Venstre (blå) er 10% lenger, høyre (rød) er 20% lenger. Når strekket ble lagt var utgangspunktet at rød skulle være raskest for de fleste (rette linjer, enklere orientering, enklere å holde oppe farten). Når jeg ser på det nå i etterkant ser rett på raskere ut, men når jeg sto i området rundt posten under løpet var det mange som sto helt i ro i 10-15 sekunder og/eller bommet av dem som løp rett på. Nå i etterkant holder jeg en knapp på blå (venstre).

Se på strekket uten veivalg - og tegn ditt eget veivalg på strekket her - husk å skrive opp tiden din fra strekktidene.








Sløyfe C, 3-4

Løypeleggers vurdering: Når man ser på kartet ser blå/magenta opplagt raskest ut - og det ser ut som om man taper mye på orange. Jeg tror i praksis at det er ganske likt hvilket av disse veivalgene man tar.

Se på strekket uten veivalg - og tegn ditt eget veivalg på strekket her - husk å skrive opp tiden din fra strekktidene.








Sløyfe C, 5-6

Løypeleggers vurdering: Her var tanken at det skulle lønne seg å dra orange, rett ned på hovedveien - løpe på for fullt helt frem til nedre Fløybanestasjon uten å se på kartet - og så dra opp trappene.

Se på strekket uten veivalg - og tegn ditt eget veivalg på strekket her - husk å skrive opp tiden din fra strekktidene.









Sløyfe D, 1-2

Løypeleggers vurdering: Her lønner det seg nok å dra rundt til venstre (grønn). Rett på (magenta) blir både svinger og trapp.

Se på strekket uten veivalg - og tegn ditt eget veivalg på strekket her - husk å skrive opp tiden din fra strekktidene.









Sløyfe D, 2-3

Løypeleggers vurdering: Noen av de samme utfordringene som B 1-2. Blå (rundt til venstre) er sannsynligvis det raskeste her - da unngår man en del trapper - selv om orange (rett på) er en del kortere.

Se på strekket uten veivalg - og tegn ditt eget veivalg på strekket her - husk å skrive opp tiden din fra strekktidene.









Sløyfe E, 4-5

Løypeleggers vurdering: Intuitivt er det lett for å velge orange (venstre), men her er magenta (høyre) ca. 10% kortere med færre svinger.

Se på strekket uten veivalg - og tegn Se på strekket uten veivalg - og tegn ditt eget veivalg på strekket her - husk å skrive opp tiden din fra strekktidene.








Sløyfe E, 5-Mål

Løypeleggers vurdering: Man kommer ovenifra til denne posten, og derfor var tanken at flest mulig skulle bli "lurt" til å fortsette nedover på det magenta veivalget (høyre). Her er høyreveivalget (magenta) 25% lenger, og dermed bør orange (venstre) være raskest.

Se på strekket uten veivalg - og tegn ditt eget veivalg på strekket her - husk å skrive opp tiden din fra strekktidene.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar